Formula 3000 byla jednou z nejznámějších soutěží, které představovaly jakousi přípravu pro královskou F1. Nebyla však jen mostíkem do světa Formule 1, představovala fascinující soutěž formulových monopostů, kde se mohly naplno projevit talent i práce pilota na sobě. Jak vznikla, jaká je její historie, kdo ji vyhrál a proč zanikla?
Formula 3000 vznikla v roce 1985 jako odpověď na potřebu vytvořit stabilní platformu pro mladé jezdce, kteří se chtěli dostat do Formule 1 .
Představovala jakousi náhradu za populární Formuli 2, která již v závěru své existence začala ztrácet prestiž. Hlavním cílem bylo nabídnout dostupnější a technicky lehčí sérii, přičemž její název se odvolával na limitovanou kapacitu motorů s objemem do 3.000 cm3. Od svého začátku byla série považována za školu pro F1.
Zpočátku se jednalo o mezinárodní sérii, která pod záštitou FIA nabízela jezdcům příležitost závodit na ikonických evropských tratích. Postupem času se však vytvořily i regionální série, které přinesly Formuli 3000 na lokálnější úrovně.
Evropská série F 3000, oblíbená v 90. letech, přinášela jízdu na známých okruzích v Evropě. Italská série měla domácí charakter a lákala místní talenty na tratě po celé zemi. Britská série, byť kratší, umožnila nováčkům vyzkoušet slavný okruh Silverstone. A Mexická série, ta přinesla tento formát do Severní Ameriky .
Tyto regionální série dodaly Formuli 3000 originální rozměr a ukázaly, že tento formát byl dostatečně flexibilní na to, aby zaujal jezdce, týmy i fanoušky na různých místech světa. Navíc konkurence byla širší a výkony intenzivnější.
Pokud jde o monoposty, které závodily ve Formuli 3000, byly standardizované a navrženy tak, aby přinesly na trať vyrovnané soupeření.
Používaly se šasi od renomovaných výrobců jako Lola či Reynard, přičemž pohonné jednotky byly atmosférické motory s objemem do 3.000 cm3. Monoposty nebyly tak technologicky pokročilé jako ty ve Formuli 1, ale právě to bylo záměrem.
Formát závodu se většinou skládal z volných tréninků, kvalifikace a samotného závodu, přičemž šlo o záležitost na jeden víkend. Kvalifikace určovala pořadí na startu, přičemž důraz se kladl na čistý čas každého jezdce. Samotné závody měly okolo 150 až 200 km a byly dostatečně dlouhé na to, aby prověřily zručnosti i výdrž jezdců.
Pravidla byla jednoduchá a nastavena tak, aby zajistila fair play a konkurenceschopnost. Jedním z klíčových prvků bylo omezení nákladů, což znamenalo striktní pravidla pro úpravy monopostů a omezený počet povolených součástí na víkend.
Bodový systém byl přímý a odměňoval nejlepší jezdce za jejich výkony. Vítěz získával nejvíce bodů, přičemž bodování klesalo postupně až po nižší pozice. Systém byl navržen tak, aby motivoval nejen k vítězství, ale i k získání konzistentních výsledků. F 3000 tak připomínala v mnohém královskou formulovou soutěž, tedy F1.
Série Formula 3000 se během své existence stala líhní hvězdných talentů, kde si mnozí jezdci vydláždili cestu ke slávě i ve F1. Od svého založení v roce 1985 až po poslední sezónu v roce 2004 přinesla mnoho nezapomenutelných momentů a mezi historickými mistry najdete jména, která později zazářila i ve F1.
Prvním mistrem série Formule 3000 se stal v roce 1985 Christian Danner, který v té době úspěšně ovládl inaugurační sezónu. Následoval ho v roce 1986 Ivan Capelli, jehož jezdecký talent si velmi rychle všimla i Formula 1.
Následující roky přinesly vítězství jezdců jako Stefano Modena v roce 1987 a Roberto Moreno, který dominoval v roce 1988. V sezóně 1989 zazářil Jean Alesi.
V devadesátých letech slavili jezdci jako Erik Comas v roce 1990, Christian Fittipaldi v roce 1991 či Luca Badoer v roce 1992. Olivier Panis získal titul v roce 1993, Jean-Christophe Boullion v roce 1994 a Vincenzo Sospiri v roce 1999.
Druhá polovina dekády patřila jménům jako Jörg Müller, který získal titul v roce 1996, Ricardo Zonta, šampión z roku 1997 či Juan Pablo Montoya , který zazářil v roce 1998. Nick Heidfeld triumfoval například v roce 1999, o rok později Bruno Junqueira, v roce 2001 Justin Wilson a celou éru uzavřel Vitantonio Liuzzi v ročníku 2004.
F 3000 se rozšířila i do regionálních šampionátů, které dávaly šanci talentům z různých zemí. V Evropské sérii F3000 zvítězili Felipe Massa v roce 2001, Jaime Melo Jr. v roce 2002, Augusto Farfus Jr. v roce 2003 a Nicky Pastorelli v roce 2004.
Italská série F3000 přinesla šampiony jako Giorgio Vinella v roce 1999, Ricardo Sperafico v roce 2000 a Luca Filippi v roce 2005. Britská série F3000 měla vítěze jako Gary Brabham v roce 1989 a Paul Warwick v roce 1991. Mexická série zase odhalila jména jako Jaime Cordero v roce 1996 nebo Jimmy Morales v roce 1997.
F 3000 v své době hostila více než 300 závodů a stala se místem, kde se formovaly hvězdy. Mezi nejúspěšnější týmy patřily DAMS, Super Nova a Arden.
Celkově byla série známá vyrovnaností monopostů, což dávalo vyniknout jezdeckým schopnostem. Mnozí její šampioni, například jako Jean Alesi, Olivier Panis nebo Juan Pablo Montoya, se později proslavili ve Formule 1 a to dokonce i v boji o titul.
Dnes už ale Formuli 3000 neuvidíte. Zanikla po sezóně 2004 v důsledku konkurence nových sérií, například GP2 či Formula Renault. Problémem byly i rostoucí náklady, které odradily více týmů. Přesto zanechala F 3000 silné dědictví a přinesla světu motorsportu na konci 20. a začátku 21. století mnoho talentů a hvězd!
zakoupené na runder.cz 21.01.2025
zakoupené na runder.cz 27.01.2025
zakoupené na runder.cz 29.01.2025
zakoupené na runder.cz 25.01.2025
zakoupené na runder.cz 26.01.2025
zakoupené na runder.cz 23.01.2025